Kamratbedömning

Vi har börjat med kamratbedömning som jag berättat om och det är inte helt lätt, men vi kämpar på 🙂
I veckan såg vi en film om en pojke som fått hjälp av sina klasskompisar att komma längre i sin förmåga att måla av en bild som var hans uppgift. Vi tittade på filmen och stannade mellan varje bild som han ritat och gav vår kritik och pratade sedan om hur resultatet blev och vad det var som gjorde att han tillslut lyckades så bra. Vi kom fram till samma sak som personerna på filmen, vi behöver göra samma sak fler gånger och vi funderade tillsmmans i klassen hur vi ska gå tillväga med detta. Nästa vecka ska de få ge kamratbedömning på varandras faktatexter om ett fantasidjur och sedan få skriva om texten och se om det blir någon förbättring. Jag ställde frågan i klassen om jag kan visa texter som barnen själva skrivit som både är mindre bra och de som är bra. Först tvekade några och ville inte alls att deras lite sämre texter skulle få ses av alla, men sen sa någon att jag vill bli bättre så självklart får du visa vad jag än skriver och då tyckte de flesta att det var ok att delge sina arbeten. Det visar på en god stämning i klassen tycker jag!

Filmen vi såg:

Hur vi arbetade med en text skriven av någon i klassen:

kamratbedömning Olle

Detta inlägg publicerades i Svenska och märktes . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar